Travels

Peru 3. rész, Paracas

Az 1 hét Limában töltött idő után ideje volt egy kis kalandnak! Így éjszaka lebuszoztunk Paracasra, ahova reggel érkeztünk meg, és reggeli után várt ránk a motorcsónak túra, ami elvitt bennünket a pingvinek és oroszlánfókák szigetére.

Islas Ballestas

A Ballestas-szigetek egy kis szigetcsoport a Csendes óceánban, kb 30 perc motorcsónakkal Paracas városától (Paracas jelentése egyébként homok-szél), és azért is kaphatta ezt a nevet ez a város, mert itt bizony nem igen van csapadék, hanem poros, szeles az időjárás. De tényleg, teljesen kopár minden, itt a dombokon nem nő semmi, a táj viszont annál szebb a maga vöröses sárgás színeivel.

Még mielőtt az állatokhoz értünk volna, fél úton megálltunk, hogy szemügyre vegyünk egy különlegességet. Ez a Candelabra, ami egy hatalmas földbe rajzolt geogliph Gyertyatartó (vagy mások szerint kaktusz). A Paracas félsziget északi oldalán található, a Pisco öbölben. 2 láb mélyen rajzolták bele a földbe a mintát, 200 m magas, és elég nagy ahhoz, hogy 12 mérföldre ellátszódjon a tengerészeknek. Az elkészítési módja ugyanaz mint a Nasca vonalaknál, a felsőbb földréteget oldalra kaparják, és így a fehér alsóbb réteg válik láthatóvá.  A keletkezésének idejét i. e. 200 körülire teszik a régészek a közelben talált kerámiák vizsgálata alapján, bár a pontos életkora nem ismert, s az sem, hogy mi a célja, jelentése. Meglepően jó állapotban maradt fenn, és ez annak tudható be, hogy a domb azon oldalára rajzolták ahol nem éri a szél egyáltalán, így védve van az időjárási viszontagságoktól. Bár azt mondják, egyre halványodik. Különböző mítoszok keringenek arról, hogyan és miért került ez ide, valakik azt vallják szabadkőműves szimbólum, valakik úgy vélik, hogy a Mezoamerikai Világfának nevezett jelet képviseli. Lehet, hogy a tengerészeknek szolgál irányjelzőként mivel pontosan Nasca irányába mutat, és vannak akik abban hisznek, hogy ufók csinálták. De a legvalószínűbb egy legenda, amit egész Dél-Amerikában tisztelnek, a Viracocha teremtési legenda.

Gyertyatartó

Pár perc fotózás után aztán odébb is álltunk, és lassan megérkeztünk a szigetcsoporthoz. A kikötés itt az állatok védelmében tilos, de elég közel lehettünk ahhoz, hogy lássuk őket. A turizmus amúgy is kontrollálva van, csak délelőtt jöhetnek erre a motorcsónakok, hogy délután ne zavarják őket.

Ahogy a szigetek körül keringünk a csónakkal, már messziről látni lehet a rengeteg madarat a partokon, soha nem láttam még ennyit egyszerre! Kormoránok, szulák, pelikánok mindenhol…

Aztán felbukkantak a guanó telep régi maradványai, ahonnan összegyűjtötték a rengeteg trágyát. Ugyanis az évszázadok során itt élt milliónyi madár nagyon vastag guanóréteggel borította be a szigetek felszínét. 1845-től termelik ki az értékes trágyát, amiből ma is kb. 20 tonna képződik évente.

A 20. század első felében Peru a guanóbegyűjtésben világelső volt, és olyannyira fontos, hogy háborúk is folytak érte Spanyolországgal és Chilével… ami ha belegondolunk, kicsit vicces, hogy madárkakiért harcoltak. De igen, rengeteg pénzről van szó. Ma már viszont nem exportálják a guanót, és a termelést is visszafogták.

Aztán megérkeztünk a Humboldt-pingvinekhez, amik a szirteken ugrándoztak, és ahogy a hajónk közelebb ért, elkezdtek lefele futkosni, és beugrálni a vízbe, hogy üdvözöljenek minket. Eszméletlen cukik voltak! 🙂

A pingvinek ahogy masíroznak lefelé, hogy beugráljanak a vízbe

Láttunk még rengeteg, hatalmas vörös rákot is, amikről ugyan próbáltam fotót csinálni, de nem tudtunk olyan közel menni hozzájuk. Aztán ahogy megkerültük az egyik szigetet és eljutottunk a másik oldalra, ott voltak… az oroszlánfókák!

Bal oldal középen: az egyik hím ad puszit egy nősténynek. Aww!

Rengeteg nőstény sütkérezett a napon, és csak két hímet láttunk. Nagyon kis lusták voltak, csak az egyik ugrott be a vízbe, és körözött mellettünk a csónaknál. 🙂 És volt két kölyök is, nagyon édesek voltak!

Az egyik hím oroszlánfóka büszkén pózol háreme körében

Az egyik bébi fóka a mamájával

A motorcsónakos túra után ahogy sétálunk a dokktól visszafele a partra, vásárolhatunk kézzel készített dekorációkat amik kagylókat és fókákat ábrázolnak. Mi is vettünk, nagyon olcsón, kb 3€-ért átszámítva, nagyon édesek.

A kikötő nagyon kis hangulatos, érdemes végigsétálni a parton. Szép kis hajókat lehet látni!

Nagyon tetszett ez a túra, megérte, hogy az igazi környezetükben láthattuk ezeket a csodálatos élőlényeket.